×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

خانه متروك

ادب و عرفان

 رندان سلامت می کنند،جان راغلامت می کنند

مستی زجامت می کنند،مستان سلامت می کنند

آنجا که یک با خویش نیست،یک مست آنجا بیش نیست

آنجا طریق وکیش نیست،مستان سلامت می کنند.

جمشید یکی از پادشاهان سلسله ی پیشدادی است که در ادبیات پارسی از او به عنوان <جم>یاد

شده و به گفته ی شاهنامه،جشن�نوروز�از رسوم اوست وسرانجام ضحاک اساس سلطنت او را بر

انداخت.گویند که جم دارای جامی بوده است جهان بین با هفت خط موازی واز پایین به بالا به

نامهای�فرودینه�،�کاسه گر�،�وَرَشک یا اشک�، �ازرق�که سبز و سیاه وشب نیز نامیده شده

،�بصره� �بغداد�و�جور�با آنکه این قضیه از اساس جنبه ی افسانه ای دارد ولی در ادبیات عرفانی

ما حضور داشته ودارد واز قلب سالک وعارف به عنوان�جام جم�یاد کرده اند.آنجا که حافظ می گوید:

سالها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد اشاره ای زیبا و لطیف

به همین نکته دارد و هر یک از خطوط هفتگانه در واقع نشانگر سعه ی وجودی و ظرفیت باطنی

سالک است که باید حدّ خود را نگه دارد وپای خود را در مقام طلب از آن فراتر ننهد و باز از قول لسان

الغیب

صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد

ورنه اندیشه ی این کار فراموشش باد

وسالکی که سعه ی وجودی او به آخرین حد رسیده باشد استحقاق آن را دارد که جام معرفت را

تاخط�جور�لبریز کرده وبه او بنو شانند واصطلاحاً به این سالکان�هفت خط� گفته می شود که

حاکی از پختگی و کمال آنهاست. نوشته اند که جمشید جام را در اختیار ساقی دانا دل و روشن

ضمیری قرار می داد تا هر کس مناسب ظرفیتی که دارد باده بپیماید تا در حضور او بد مستی نکند و ا

گر ساقی در تشخیص خود اشتباه می کردوترک ادبی به خاطر بدمستی بیش از حد از یکی از

حاضران در محضر جمشید سر می زد ساقی مجلس را به جای او تنبیه می کردندچرا که فراتر از

ظرفیت وجودی وی باده در جام ریخته وبه دست او داده است.اغلب شطحیاتی که برخی از عرفا در

حالت بیخودی و�صحو�برزبان رانده اند ناشی از باده کشیهای بی حساب آنان از جام معرفت بوده ا

ست که به تاوان این کار خمار سختی راپس از آن حالت تحمل کرده اند.به قول صائب تبریزی:

کفاره ی شراب خوری های بی حساب هشیار در میانه ی مستان نشستن است وبرسالکان راه

شناس فرض است که رهروان طریقت رادر حد ظرفیتی که دارند از زلال معارف عرفانی سیراب سازند نه بیشتر.

ساقیا لبریز کن ساغر زمی               انتظار باده خواران تا به کی؟

تازه مست جور کش را دور کن           می به ساغر تا به خط جور کن

می به شط بصره و بغداد ده             نی به خط بصره و بغداد ده 

شط می را جز شناور بط نیم             از حریفان فرودین خط نیم

تا دیدار بعد

سه شنبه 11 بهمن 1390 - 9:58:17 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم
نظر ها

http://iran1401.gegli.com

ارسال پيام

پنجشنبه 20 بهمن 1390   2:53:40 PM

salam-jam avari tarkib va tanzim mataleb khili khob bod-shayd kamtar kasi betone inghadar beja va ziba sarf beithaeee mashhor hazer dar in web bokone!

motasefane alan ham mse khili chizaee dige harki bardasht khodeshoo dare-mage inke chenin tafsirhaee bashe!

khili mersi ke shoma ino be man neshon dadi-man ghablan tsavori dige az in abiat dashtam! 

sepas! 

http://humanedialogue.baxblog.com

ارسال پيام

پنجشنبه 20 بهمن 1390   1:46:45 PM

امید وار شدماااااااااامید

http://faryad-sokot.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 19 بهمن 1390   11:30:35 PM

درود و سپاس

دوست گرامي چرا وبلاگتان را بروز نمي كنيد تا از مطالب زيباي شما استفاده كنيم؟؟؟؟؟؟

موفق و پاينده

باتشكر

http://mry_hbp.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 19 بهمن 1390   7:50:23 PM

 

http://irajkhan404.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 19 بهمن 1390   2:21:42 PM

با درود  و لذت از نظرات دوستان و طنز پند اور علی و نظر دوست عزیز و محترمم چینات : می در تمام واژه های کاربردی در عرفان و علم و دنیای واقعیت = مواد و یا هر پدیده ای تصویری خیالی صوتی مجاورتی و... که انسان را از حالت عادی به حالت احساسی و غیر طبیعی ( والاتر؟ در تعریف والائی؟ تا والائی را چه معنی ای بکنیم؟ چون هر کس والائی ذهنی خودش را دارد؟ حافظ و خیام را نمی توان ادمهای عادی و عامی محسوبشون کرد انها فیلسوفان در سایز جهانی اند)؟ و حتی مولانه را؟ ادرسهائی که با توجه به شرایط زمانی داده اند از نظر علمی همونیست که شراب میشود و حتی در کتوب اسمانی ادیان به شرابی در بهشت اشاره دارد که خوشمزه تر و سر درد پس از نوشیدن را ندارد؟ اما حافظ  در شکل رند حافظی و خیام در قالب عریانش ادرس به شراب و الکل را به می داده اند؟ بدون اینکه خوبی یا بدی ان مد نظرم باشد؟رازی نیز هم چنین؟ عرفان با راز و رمز حرفش را زده است! چون تنها راه برای انتشار پندار و انتشار باورهایش بوده؟ دیگه چه جوری میگفتند در جامعه ایکه با حکم کفر مواجهه نشوند؟ و مهم تر پیامشون منتشر بشه؟سپاس از چینات عزیزم

ali

alimadani

http://mamooshkosh.gegli.com

ارسال پيام

سه شنبه 18 بهمن 1390   2:55:10 AM

 خانمی در زمین گلف مشغول بازی بود. ضربه ای به توپ زد که باعث پرتاب توپ به درون بیشه زار کنار زمین شد. خانم برای پیدا کردن توپ به بیشه زار رفت که ناگهان با صحنه ای روبرو شد.


قورباغه ای در تله ای گرفتار بود. قورباغه حرف می زد! رو به خانم گفت؛ اگر مرا از بند آزاد کنی، سه آرزویت را برآورده می کنم.

خانم ذوق زده شد و سریع قورباغه را آزاد کرد. قورباغه به او گفت؛ نذاشتی شرایط برآورده کردن آرزوها را بگویم. هر آرزویی که برایت برآورده کردم، ۱۰ برابر آنرا برای همسرت برآورده می کنم!

خانم کمی تامل کرد و گفت؛ مشکلی ندارد.

آرزوی اول خود را گفت؛ من می خواهم زیباترین زن دنیا شوم.

قورباغه به او گفت؛ اگر زیباترین شوی شوهرت ۱۰ برابر از تو زیباتر می شود و ممکن است چشم زن های دیگر بدنبالش بیافتد و تو او را از دست دهی.

خانم گفت؛ مشکلی ندارد. چون من زیباترینم، کس دیگری در چشم او بجز من نخواهم ماند. پس آرزویش برآورده شد.

بعد گفت که من می خواهم ثروتمند ترین فرد دنیا شوم. قورباغه به او گفت شوهرت ۱۰ برابر ثروتمند تر می شود و ممکن است به زندگی تان لطمه بزند.

خانم گفت؛ نه هر چه من دارم مال اوست و آن وقت او هم مال من است. پس ثروتمند شد.

آرزوی سومش را که گفت قورباغه جا خورد و بدون چون و چرایی برآورده کرد.

خانم گفت؛ می خواهم به یک حمله قلبی خفیف دچار شوم!

نکته اخلاقی: خانم ها خیلی باهوش هستند. پس باهاشون درگیر نشین.

قابل توجه خواننده های مونث؛ اینجا پایان این داستان بود. لطفاً صفحه را ببندید و برید حالشو ببرید.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
مرد دچار حمله قلبی ۱۰ برابر خفیف تر از همسرش شد

http://alimor.gegli.com

ارسال پيام

دوشنبه 17 بهمن 1390   4:27:17 PM

آفرین نوشین خانوم باریکلا

http://pray.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   11:25:35 PM

این همه دل که تو سینه این آدمهاست خیلی هاش استحقاق این جام رو دارند ولی حقیقت اینه که واقعا در جای سختی تو این گوشه کهکشان گرفتار شدن جایی که واقعیت خیلی پشت پرده هاست ازدست فلک

http://cardinal.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   1:44:50 PM

همیشه تعلق خاطر خاصی به وادی عرفان داشته و دارم و موضوعات اینچنینی مطالعه شون برام مطلوب بوده.....یاد  خط سوم انداختم این مطلبتون که سالها قبل خوندم.....سپاس دوست من

http:// rahajavid.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   9:02:57 AM

ali

alimadani

http://mamooshkosh.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   3:02:03 AM

با نام نبي بكن مزين دهنت‎ ‎
تا خالق تو بيمه كند جان وتنت
اي آنكه زعاشقان قرآن هستي
خوشبوي كن از نام محمد(ص) دهنت

http://yazdannoone.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   2:30:06 AM

http://kohdasht28.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   1:50:27 AM

مطالب جالبی بود.معلومه به عرفان وادبیاتوتاریخ علاقه داری،چطور رفتی سراغ شیمی نمی دونم

http://7aseman.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 16 بهمن 1390   12:25:19 AM

مطالب خوبی بود مرسی

http://parvaz.baxblog.com

ارسال پيام

شنبه 15 بهمن 1390   6:56:35 PM

هيچ مي داني

 تک تک آن ستاره هايي که هر شب

نگاه خسته اما مشتاقت را به آنها مي دوزي

 و آرزو ميکني که کاش مي توانستي با دستهايت سهم خودت را از آسمان برداري .

اگر تو بخواهي

مي توانند پلکاني شوند و تو را اوج دهند تا

ملاقات خدا؟

--------------------

نوشین جان خیلی بزرگ شدی....

http://mtmonfared.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 15 بهمن 1390   5:02:32 PM

سلام از اینکه میبینم دوستان با صفا وخوب ومهربون وبادرایتی  در این دنیای مجزی پیدا کردم به خودم میبالم وهمیشه ارزوی پیشرفتشون را دارم

w

wa

http://www.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 15 بهمن 1390   11:56:34 AM

HI NOOSHINE WAS VERY INTRESTING.

http://faryad-sokot.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 15 بهمن 1390   12:26:55 AM

درود بر نوشين خانم

زيبا بود .

مخصوصا دو تا بيت اول مطلبتون .

پر از معني و حرف.

موفق و پايدار باشيد

با تشكر.

http://parvaz.baxblog.com

ارسال پيام

پنجشنبه 13 بهمن 1390   9:04:28 AM

من نمی دانم و همین درد مرا سخت می آزارد 
که چرا انسان این دانا این پیغمبر 
 در تکاپوهایش چیزی از معجزه آن سوتر 
 ره نبرده ست به اعجاز محبت چه دلیلی دارد ؟
چه دلیلی دارد که هنوز 
مهربانی را نشناخته است ؟
 و نمی داند در یک لبخند 
 چه شگفتی هایی پنهان است 
من برآنم که دراین دنیا 
خوب بودن به خدا سهل ترین کارست 
 ونمی دانم که چرا انسان تا این حد با خوبی بیگانه است 
و همین درد مرا سخت می آزارد

http://faryad-sokot.gegli.com

ارسال پيام

پنجشنبه 13 بهمن 1390   2:13:35 AM

yag

yaghotsaeedy

http://yaghot.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 12 بهمن 1390   11:10:00 PM

زیبا بود

خیلی

ممنون

http://mry_hbp.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 12 بهمن 1390   10:27:52 PM

رندان سلامت می کنند،جان راغلامت می کنند

http://loca.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 12 بهمن 1390   10:17:46 PM

khili ghashang bod makhsosan shere akharesh

mer30 azizam

http://nazila67.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 12 بهمن 1390   8:32:46 PM

kheili ghashang bod fadatsham

http://www.gegli.com

ارسال پيام

چهارشنبه 12 بهمن 1390   6:58:20 PM

 ا  آنانکه تجربه‌هاي گذشته را به خاطر نمي‌آورند، محکوم به تکرار اشتباهند !

http://irajkhan404.gegli.com

ارسال پيام

سه شنبه 11 بهمن 1390   11:29:18 PM

می ناب بسی خوش است ای حافظ - حرف ناب است تو گفتی حافظ

تو وخیام دو فیلسوف زمان با رازی - چه کنم قافیه ام جور نشد ای رازی - دزدان سعی به سرقت بردند - می ناب را به تفسیر بردند - خیر افا خیر خانم - می همان می به میخانه بود - می به کوزه و گهی برشیشه ست - چطوری ، بطر گهی گیلاسی - معرفت توی همون گیلاسه

دروغ چرا شعرم معر شد ولی اتشم خاموش نشد - القصص روح وروانم داغ است - لعنت حق و بشر علاوه بر فحش قدر - به شیاطین خرفت است که نادانانند - می همون می بود و بر پیکی - تفسیرش همون می بود می باشد - اخر شب وخستگی اما دلی پر - شادی و سپاس بر نوشین

http://razemajnoon.gegli.com

ارسال پيام

سه شنبه 11 بهمن 1390   11:44:15 PM

سلام دوست خوبم مطلب خوبی نوشتی احسن

.

.

.

.

.

.

.سلام دوست خوبم وقت کردی به وب سایت شخصی ام سربزن

razemajnoon.vcp.ir

http://armila.gegli.com

ارسال پيام

سه شنبه 11 بهمن 1390   10:32:51 PM